szerda, február 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Interneten vásároltunk, de nem tetszik a termék? Visszaküldhetik a fogyasztók tizennégy napon belül!

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Amikor az interneten vásárolnak valamit a fogyasztók, az nincsen előttük, és legjobb esetben is csak az online közzétett képekre, videókra, tesztekre hagyatkozhatunk, amikor szeretnénk eldönteni azt, hogy tetszik-e tényleg. Épp ezért a fogyasztókat védik az előírások és ilyenkor – bizonyos kivételekkel – meggondolhatják magukat tizennégy napon belül és ekkor vissza kell kapniuk az általuk kifizetett teljes összeget.


Ez a lehetőség egyébként nem csak Magyarországon jár, hanem az Európai Unió bármelyik országában, hiszen egységes szabályok védik a fogyasztókat! Épp azért, hogy merjenek élni a lehetőséggel, a rendeléssel, és éljenek azokkal az előnyökkel, amelyek például a külföldről, azaz más uniós tagállamból történő vásárlással járhatnak. Ilyen lehet többek között az olcsóbb ár, jobb minőség és a szélesebb körű választék.

Azonban a termék nincs ott ilyenkor a maga fizikai valójában a fogyasztók előtt. A webáruházak ugyan közzétesznek fényképeket az adott árucikkről, amelyek alatt vagy mellett általában az ilyen vagy ehhez hasonló feliratok szerepelnek: „A képek csupán illusztrációk és a termék a valóságban elérhet a közölt fotóktól.”

Ekkor persze a tudatos fogyasztó előtt még számtalan lehetőség áll: megnézhet különböző videókat, adott esetben felhasználói teszteket az adott árucikkről, ha van ilyen vagy rákereshet arra, más fogyasztók mennyire voltak elégedettek a termékkel, kutathat több, más webáruház által közzétett kép után. De hogy tetszik-e a megrendelt tárgy, az úgyis csak élőben derül ki, amikor a futár kiszállítja a terméket. 

Épp ezért a fogyasztókat megilleti a kereskedőktől történő, online vásárlás esetében a tizennégy napos meggondolás lehetősége (bizonyos kivételekkel, amelyekkel későbbi cikkünkben külön foglalkozunk, de ide tartoznak például a már felbontott csomagolású, zenét, filmet vagy számítógépes programot tartalmazó CD- vagy DVD-lemezek). Ezt úgy hívjuk, hogy indokolás nélküli elállási jog, és ez alapján a fogyasztók meggondolhatják magukat a termék átvételétől számított tizennégy napon belül, elállhatnak a vásárlástól írásban. Ezt úgy kell megtenniük, hogy a webáruháznak címzett levélben (akár postai úton, akár e-mailben, de mindenképp bizonyítható módon, tehát írásban) közlik azt, miszerint élnek az indokolás nélküli elállási jogukkal. Fontos: itt még csak indokolnunk sem kell – mint az elnevezés is mutatja – és egyáltalán nem számít, miért küldjük vissza a terméket. Ha hibás a termék, vagy csak az a probléma vele, hogy nem tetszik (mert például máshogy néz ki élőben), akkor is ugyanúgy meggondolhatjuk magunkat.

Arra szintén ügyelni kell, hogy a megrendelés napját követően bármikor, azaz még akár a kiszállítás előtt is el lehet állni indokolás nélkül a vásárlástól írásban, és nem is kötelezhető a fogyasztó a termék átvételére ilyenkor. Nem kell tehát megvárni azt, hogy a termék mindenképpen megérkezzen a fogyasztóhoz, hanem előtte is jelezhetjük az alábbiak szerint, miszerint élünk az indokolás nélküli elállással. Itt lényeges: fogalmazzunk pontosan (indokolás nélküli elállást említsünk a levélben), hiszen ez esetben a teljes, kifizetett összeget kérhetjük vissza azonnal (szemben azzal az esettel, ha a termék hibájára hivatkozunk, mivel ekkor elsősorban csak a javítást vagy a cserét kérhetjük).

Ha ezt megtette a fogyasztó, akkor az elállás közlésétől számítva haladéktalanul, de legkésőbb tizennégy napon belül vissza kell küldenie a terméket, vagy át kell adnia a webáruháznak személyesen, méghozzá saját költségen. Kivéve, ha ezt a kereskedő nem vállalta át – de ezt általában nem teszik meg. Ami a visszajuttatás részleteit – azaz a postázást, annak pontos módját vagy a címet, ahova vissza lehet vinni személyesen – illeti, a webáruház által közzétett általános szerződési feltételek irányadóak. Nem árt ezt előzetesen ellenőrizni, nehogy úgy járjunk, mint az a fogyasztó, aki csak később jött rá, hogy a magyar nyelvű weboldal ellenére valójában Lengyelországból vásárolt. Oda is kellett - volna - visszaküldenie a terméket, saját költségén, és maga a visszaküldés drágább lett volna, mint az eredetileg kifizetett összeg. Ezért kell körültekintően eljárni.

Miután visszajuttattuk a terméket - vagy pedig nem igazoltuk azt kétséget kizáróan, hogy a visszaküldésre már sor került (például postai feladást igazoló papírral) -, azt követően a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb tizennégy napon belül meg kell térítenie a teljes, korábban kifizetett összeget a fogyasztó számára. Ezt csak addig tarthatja ugyanis vissza a kereskedő, amíg az előbb említettek szerint, a termék vissza nem érkezett a webáruházhoz ténylegesen vagy pedig a fogyasztó nem igazolta kétséget kizáró módon, hogy sor került például a postai feladásra.

Fontos, hogy a teljes kifizetett összeget vissza kell kapnia a fogyasztónak! Abból nem lehet levonni például (ha volt ilyen) az eredeti kiszállítás költségét. Ha például 14.000 Ft volt a vételár és a kiszállítás díja pedig 2.000 Ft, akkor összesen 16.000 Ft-ot fizettünk, és ezt a 16.000 Ft-ot is kell visszakapnunk!

Másik lényeges szempont, hogy nem vonhat le csak úgy a kereskedő például használati díjat vagy pedig, ha arra hivatkozik, miszerint a termék sérült. A fogyasztó ugyanis csak és kizárólag azért az értékcsökkenésért felel, ami abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak, használhatóságának megállapításához szükséges mértéket meghaladóan használta a terméket. Itt sem szabad azonban elfelejteni: csak akkor tehető a fogyasztó ezért az értékcsökkenésért felelőssé, ha már előre tájékoztatták írásban (rendszerint erre a webáruházak honlapján, az ÁSZF-ekben kerül sor) annak a lehetőségéről és pontos feltételeiről. Ha nem volt ilyen tájékoztatás, akkor viszont egyáltalán nem kérhető számon semmilyen értékcsökkenés, és nem is vonható le semmilyen díj a fogyasztónak visszafizetendő összegből!

Fontos tehát, hogy a fogyasztók tudatosan járjanak el és körültekintően akkor is, amikor az indokolás nélküli elállási jogukat kívánják gyakorolni!


Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.