kedd, október 15, 2019
Text Size
Jog Cikkek A tizennégy napos visszaküldés alóli kivételek – mikor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Arról már szinte mindenki hallott, hogy általában a fogyasztó meggondolhatja magát internetes vásárlásnál, és tizennégy napon belül visszaküldheti a terméket az átvételtől számítva. Ekkor vissza kell kapni a teljes kifizetett összeget. Itt is azonban nem árt tudatosan eljárni, hiszen számos olyan kivétel van, amikor mégsem illeti meg a fogyasztókat a fenti lehetőség! A leggyakoribb, fogyasztókat érintő példákat közöljük, amelyek a mindennapokban általában előfordulhatnak.


 

Már azt is meg kell nézniük a fogyasztóknak eleve, hogy a másik eladó fél magánszemély vagy vállalkozás-e! Ugyanis, csak akkor gondolhatják meg magukat tizennégy napon belül, ha tényleg egy kereskedőtől vásároltak. Ha pedig magánszeméllyel kötöttek meg egy ügyletet például egy internetes piactéren, akkor az eladónak nem kötelessége visszavásárolnia a terméket minden indokolás nélkül. Erre ezért külön rá kell kérdezni, magánszemély vagy kereskedői minőségben jár-e el az eladó és legyen erről írásos bizonyíték!

 

A másik leggyakoribb eset: nem illeti meg a fogyasztókat a tizennégy napos visszaküldés akkor sem, ha a kereskedőtől egy lezárt csomagolású CD-t vagy DVD-t vásároltak, ami filmet, zenét vagy számítógépes programot tartalmazott, amennyiben kiszállítást követően a csomagolást már felbontották.

 

Maradva a lezárt csomagolású termékeknél: ha a megrendelés tárgya olyan termék, amely a fogyasztó általi felbontást követően egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető már vissza, akkor a felbontás ismét az indokolás nélküli elállási jog elvesztését eredményezi. Ilyen lehet például egy lezárt csomagolású elektromos fogkefe vagy épp egy borotva.

 

Ide tartozik az az eset is, ha a megrendelés tárgya olyan, nem előre gyártott termék volt, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy pedig kifejezett kérésére állították elő, vagy, ha olyan árucikkről volt szó, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak. Ilyen például, és egyedi terméknek számít, ha egy olyan pólót rendel meg a webáruháztól a fogyasztó, amelyet nem előre gyártottak, ugyanis a kifejezett kérésére nyomtatták rá például egy kedvenc filmsztárjának a képét vagy a kedvenc idézetét.

Nem lehet emellett gyakorolni az indokolás nélküli elállási jogot akkor sem, amennyiben interneten olyan terméket rendeltünk, amely romlandó vagy minőségét rövid ideig őrzi meg. Ilyen lehet például egy élelmiszer, akár egy pizzarendelés.

További kivételnek számít, ha a fogyasztó a számítógépes programot nem CD-n vagy DVD-n rendeli meg, hanem konkrétan már annak az internetes letöltéséért fizet online a szolgáltató részére. Ilyenkor, ha a letöltés a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdődött meg, és a fogyasztó egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a letöltés megkezdését követően elveszíti indokolás nélküli elállási jogát, úgy ez is kivételnek minősül.

 

Ugyanúgy nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha például online szerencsejátékkal játszott, vagy éppen interneten rendelt meg és fizetett ki repülő-, vonat- vagy éppen autóbuszjegyet.

Szintén a kivételek közé tartozik, ha például szállodai szobát foglaltunk online, vagy éppen egy kulturális rendezvényre, például koncertre, kiállításra, színházi- vagy mozielőadásra vagy egy sporteseményre (például: focimeccs) szóló jegyet fizettünk ki a világhálón.

 

De ugyanúgy körültekintően járjunk el, ha az USA-ban működő cégtől vásárolunk, tehát Európán kívüli országból: ilyenkor sem kötelesek ugyanis a kereskedők visszavenni a terméket tizennégy napon belül.

 

Jól gondolják meg ezért a fogyasztók, mit vásárolnak, és legyenek tisztában azzal, hogy több esetben nem illeti meg őket az indokolás nélküli elállási jog

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.