Az Európai Bizottság már 2016-ban létrehozta az úgynevezett uniós békéltető honlapot (www.ec.europa.eu/odr), amelynek segítségével egyszerűen, játszi könnyedséggel rendezhetőek az online vásárlásból fakadó fogyasztóvédelmi vitás ügyek az Európai Unióban.

Statisztikák bizonyítják, hogy ha a fogyasztók jobban bíznának a határon átnyúló, online vásárlásokban az Európai Unióban, összesen több milliárd eurót spórolhatnának meg. Ugyanis sokszor a külföldi tagállamokban ugyanaz a termék olcsóbban vagy éppen jobb minőségben érhető el, de a szélesebb körű kínálat szintén egy olyan előny, amelytől elesnek a fogyasztók, ha nem mernek külföldről rendelni.

 

Épp ezért működik már két éve az uniós békéltető honlap, amely arra szolgál, hogy az internetes megrendelésekből származó fogyasztóvédelmi vitás ügyek könnyen rendezésre kerüljenek a fogyasztók és a kereskedők között Ez az online vitarendezés, amelyben részt vesz nem csak az előbb említett két vitás fél, hanem a kettejük ügyében olcsón, gyorsan, egyszerűen döntést hozó békéltető testület is – az online vitarendezés ráadásul végig az interneten zajlik.

 

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a felek megspórolják a személyes megjelenés és a postai levelezés idejét, költségét, minden elektronikus. Fontos, hogy a békéltető honlap az EU valamennyi hivatalos nyelvén elérhető, és a sikeres vitarendezést gátló nyelvi akadályok leküzdése érdekében fordító funkció is rendelkezésre áll. Egyúttal lényeges, hogy az online vitarendezés ugyanúgy használható a belföldi ügyletek megoldása érdekében, mint a határon átnyúló ügyek esetében: a lényeg, hogy mindkét fél, azaz a fogyasztó és a kereskedő is az EU-ban éljen. Ez az eljárás feltétele.

 

Ha felkeresi a fogyasztó a fent jelzett webcímet, először válaszolnia kell néhány egyszerű kérdésre, hogy kiderüljön, fennállnak-e az eljárás feltételei. Utána le kell írni a panaszt, megadni a vállalkozás adatait, csatolni a bizonyítékokat. Amennyiben bármit nem értene a fogyasztó, a vállalkozás vagy pedig maga az eljáró békéltető testület, úgy Magyarországon – online vitarendezési kapcsolattartó pontként – a Budapesti Békéltető Testület segít a feleknek. Elmagyarázza az online vitarendezés folyamatát az elejétől a végéig, támogatást nyújt a kérelem benyújtásához, de ugyanígy tájékoztatást ad mindazokról a fogyasztói jogokról, amelyek hazánkban érvényesíthetőek az adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekkel kapcsolatosan.

 

Ami az eredményeket illeti, jól mutatja, hogy az online vitarendezésnek köszönhetően jelentős számban oldódnak meg Európa-szerte a különböző viták. Ugyanis sokszor már az is előmozdítja az ügyet, hogy a fogyasztó beadja a kérelmét az uniós békéltető honlapon, és a kereskedő már ennek hatására felveszi vele a kapcsolatot az ügy békés rendezése érdekében. A vállalkozások ugyanis a hivatalos, jogi eljárásokkal járó időt, ügyintézést szeretnék általában megspórolni maguknak, de sokszor pedig épp a fogyasztóbarát magatartás és üzletpolitika az, amiért végül – a korábbi elutasítás ellenére – teljesítik az online vitarendezési eljárás megindítását követően a fogyasztó igényét.

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.